Over werken bij ICU!

in gesprek met Jerry Somers, Linux Specialist bij ICU IT Services

Jerry Somers, Linux Specialist

Van Mainframe naar OpenSource

Op 1 januari 2008 ben ik bij ICU begonnen als Security Specialist. Ik had toen al wel een klein aanloopje gehad bij IBM waar ik de klappen van de zweep op het gebied van Roll-based access control, RBAC, heb geleerd. Van daar was het een kleine stap naar RACF, een ander IBM softwareproduct dat toegangen regelt. Dit inzicht in Security, vanuit een intern perspectief neem ik nu mee in alles wat ik doe.

Als je in het mainframe-wereldje zit, kom je al gauw in aanmerking met ICU IT Services, toen al een bekende speler. Één van de ICU’ers met wie ik bij de ING werkte, was zo enthousiast over dit bedrijf dat ik in gesprek ben gegaan. Snel daarna werd het contract getekend, alweer 15 jaar geleden! Sindsdien heeft ICU mij laten groeien van Security Specialist op één product, naar IAM-specialist en later naar Linux Engineer , met de bijbehorende certificeringen. Opdrachten wisselden zich in een mooi tempo af zodat ik de ervaring en wat ik had geleerd in de praktijk kon toepassen en verder uit kon breiden.

Papadag

Vader van twee prachtige dochters. Ik ben in de bevoorrechte positie om thuis te werken en veel van hun jonge leventje van dichtbij mee te maken. Daarnaast is mij de mogelijkheid gegeven om na de geboorte van de jongste mijn uren aan te passen en een wekelijkse ‘papadag’ in te roosteren. De kids zijn dus mijn vrije tijd, maar er blijft genoeg tijd over om ’s avonds nieuwe technieken uit te proberen of uit te zoeken wat er voor nieuws gebeurt op het gebied van digitalisering.

Professionele ontwikkeling, persoonlijke groei & sparren met collega’s

Dat is niet één ding, maar zijn eigenlijk alle evenementen die wij naast het gewone werk hebben. Zo zijn er met regelmaat teamuitjes, zomerborrels of BBQ’s, komen we bij elkaar voor technische sessies. Ook al werken de collega’s bij verschillende klanten, er is toch interactie. We kennen elkaar en weten wat de ander doet, zodat we elkaar ook kunnen vinden als er ooit een technisch probleem is waar je tegenaan loopt en wilt sparren met een collega. In mijn huidige opdracht werken we als een team en treffen elkaar met regelmaat op kantoor of bij de klant.

Geen nummer maar persoonlijke aandacht

Het fijnst vind ik dat we geen nummer zijn. We worden gewaardeerd. Er wordt goed meegedacht over onze toekomst en hoe we ons daar professioneel in kunnen ontwikkelen, rekening houdend met onze privé-situatie. Met verjaardagen of ander denkwaardige momenten ontvangen we altijd en attentie: van verjaardagskaart tot een weekendje weg voor mijn laatste jubileum.

Ook als er je vastloopt in de techniek of twijfelt over een oplossing kun je bij het team van ICU terecht. De managing partners komen zelf uit de techniek en kunnen echt meedenken. Ook staan collega’s altijd klaar om te brainstormen. Met of zonder pizzadozen hebben we zo al wat mooie dingen kunnen bedenken!

De toekomst van ICU

Hoewel het mainframe bij grote klanten niet weg zal gaan en wij daar nog steeds ondersteuning in zullen bieden, zal de verschuiving naar open source zich doorzetten. Ook de cloud zal standaard onderdeel worden van de kennis van de ICU’ers, private of hybrid. Tot slot denk ik dat ChatGTP ook een rol gaat spelen binnen de IT. Het zal de manier waarop mensen werken veranderen, zelfs een aantal functies overbodig maken. Ik denk bijvoorbeeld dat de programmeur zich meer bezig zal moeten houden met testen en controleren dan met programmeren. We gaan het zien!

Ook geïnteresseerd om te ontdekken hoe het is om bij ICU te werken? Bekijk onze vacatures op de werkenbij-pagina of bel 088 – 5 234 123 om een afspraak te maken voor een kop koffie en een kijkje achter de schermen.

Deel dit bericht op LinkedIn