In gesprek met Cees Jan …..

In gesprek met Cees Jan van Deelen, IT Architect bij ICU IT Services. Het werd een boeiende middag over chaostheorie, logica en vele stukjes waaruit een groter geheel bestaat. Zoals met veel dingen was het samen zoeken naar de deeltjes van dat grotere geheel en het systeem dat achter de samenhang zit. Snap je? En dan te bedenken dat we het hadden over enterprise-IT.

Bouwblokken

Het IT-systeem van bedrijf A is opgebouwd uit blokken. In de loop van de tijd zijn daar nieuwe blokken bijgekomen. Om sneller met de gegevens van bedrijf A te kunnen werken, worden weer andere blokjes gebruikt. Gekocht omdat ze de nieuwste trend waren, sneller, gemakkelijker, enz. Toen werd bedrijf B opgekocht. Bedrijf B heeft zijn systeem met eigen blokken. Om gegevens uit beide systemen te kunnen lezen en verwerken, zijn overkoepelende blokken gebouwd, want de bestaande blokken ‘praten’ niet met elkaar. Bedrijf C heeft de basisgegevens van bedrijf A nodig om mee te kunnen werken? Wat is de beste oplossing om op efficiënte wijze die gegevens op te halen?

Infrastructuur

Het verhaal doet denken aan het spoorwegsysteem rond 1850 in Nederland. Je kon met de trein van Amsterdam naar Baarn met de ene maatschappij. Hun trein reed op een eigen ontwerp van de spoorlijn. In Baarn moest je overstappen om naar Utrecht te kunnen gaan. Een andere maatschappij, een ander station, een andere trein, een ander spoor. Leuk detail, de tijden liepen toen ook niet synchroon. Afhankelijk van waar je in Nederland op de trein stapte, kon het een paar minuten vroeger of later zijn dan ergens anders in het land. Ongelofelijk dat we nu een app kunnen openen om een kaartje te bestellen, te betalen voor een treinreisje door heel Europa, overal met hetzelfde spoor en dezelfde tijdinstelling. Er is een basis en een standaard gevonden.

Welke les kunnen we hieruit leren: naar alle stukjes is gekeken, één is als basis genomen en iedereen conformeerde zich hieraan, zodat de betrouwbaarheid en veiligheid konden worden gegarandeerd, uitbreidingen, verbeteringen of herstelwerkzaamheden met snelheid konden (en nog steeds kunnen) worden doorgevoerd. Wel zo fijn als reiziger!

Werkt een IT-infrastructuur anders of is het ook ‘gewoon’ een infrastructuur. Als we onze data in de systemen van de supermarkt, de gemeente of de overheid nu als blokjes zien, dan zijn wij als ‘reiziger’ overgelaten aan de keuzes die die instellingen maken over die blokjes, over het stapelen, het verbinden, het neerzetten, … de gegevens waarmee wordt gewerkt, zijn misschien niet meer de gegevens uit het onderste blokje. Daardoor zijn die gegevens blootgesteld aan gevaren van buitenaf, kunnen worden gekopieerd, worden gehackt, verkeerd worden geïnterpreteerd,…

De verbinding

In een ideale infrastructuur is dat onderste blok een solide database, beveiligd door een schil waardoor de basisgegevens altijd zijn beschermd, of dit nu is voor gevaren van buitenaf of de juistheid van die gegevens. Om gebruik te maken van die gegevens kunnen miniservices, microservices of andere services worden gebruikt, waarop weer andere (meer functionele) services kunnen aanhaken die door de klant worden gebruikt: rechtstreeks, ongeacht de (programmeer)taal of de gebruikte platformen. Één ‘call’ om de procedure in werking te stellen is één ‘call’. Één basis voor alle gegevens. Niet meer overbodig testen, geen eindeloze ketens, altijd performance, altijd beveiliging en altijd beschikbaar.

Less is more.

Deel dit bericht op LinkedIn