Topic: Entrepreneurisme

KWALITEIT, EXCLUSIVITEIT EN PRECISIE

 

>> Dinsdag 1 december 2015. Johan en ik hebben in Brussel afgesproken met een aantal zakenrelaties. Vroeg op pad om hopelijk omstreeks 10.00 u in Brussel te arriveren. We hebben nog geen idee wat aan te treffen. Een stad in de greep van terreur, of gewoon het gezellige bourgondische Brussel? Het laatste is het geval, tenminste het is er ongelooflijk druk om en in Brussel zelf.

 

“Scabal – Mannenkledij op maat sinds 1938”

De afspraak is bij Scabal (www.scabal.com), een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het produceren van exclusieve stoffen voor de betere kledingmerken. Voor je beeldvorming, dat is de kleding waar wij over het algemeen niet in rondlopen op kantoor. We zijn hier op uitnodiging van Lode Peeters (Tobania) en Ruud van de Broek (Innvolve).

Wat wij daar als IT-jongens te zoeken hebben? Moet ik jullie het antwoord een beetje op schuldig blijven, maar het was commercieel zeer leerzaam!

 

‘Luxe vaatdoekjes’

Onze gastheren zijn Jimmy Karaaslan (Misura) en Benjamin Hegermann (Scabal). Scabal is een familiebedrijf met veel historie en veel historisch besef. Het is zeer fascinerend om iemand met zo veel passie te horen vertellen over iets dat er in mijn eerste beleving uitziet als een luxe vaatdoekje. 

De onthutsende onthulling dat het ‘vaatdoekje’ op de tafel de aanschafwaarde van mijn auto gaat benaderen, doet mij heel anders kijken naar het fenomeen, een stukje stof. Ik bedoel, het verwerken van gouddraad in kledingstof is mij wel eens ter oren gekomen. Maar diamand- en Lapiz Lazulli-stof (Blauwsteen)?? De stof “Vicuna”, het stukje stof dat de aanschafprijs van mijn auto gaat benaderen?! De aanschaf van een pak gemaakt uit deze stof kan oplopen tot het astronomische bedrag (voor mijn persoontje) van EUR 45.000,-. Voor dat geld slijt het ook nog snel. 

De Scabal klantenkring is overduidelijk de beter bedeelde mens met een voorbeeld functie (Berlusconi, Poetin, Chino). Maar ook president Obama maakt graag gebruik van hun diensten, even doorsparen en doorwerken dus.
Ik moet het ook een beetje in perspectief plaatsen. Een echt mooi maatpak van Scabal start ergens bij 900,- euro. Dan heb je echt een knap pak met een prachtige pasvorm. Heeft wel iets …..stijl.

 

Stijl en waardering voor een mooi product

Ik denk nog, hier moet je toch wel een heel goed verhaal bij hebben. Dat hebben ze ook, het is ook heel simpel. Kwaliteit, exclusiviteit en precisie zijn de keywords welke telkens weer naar voren komen. Leuk voorbeeld: “ de laatste 10 (!!) jaar hebben we 1 fout gemaakt”. Dit was met een productnummering, intern wel te verstaan. Exclusiviteit niet in de snobistische zin van het woord maar in die van stijl en waardering voor een mooi product. 

Begrippen als ‘tailored’ en ‘made to measure’ (su misura) passeren vaak de revue. Productie in Europa (Duitsland en Engeland), weliswaar wat duurder maar kwalitatief veel hoogstaander en met veel meer cachet. Een goede productbase (5000 verschillende exclusieve stoffen). Daar is schijnbaar een markt voor en is de prijs een ondergeschikt punt c.q. argument.  

 

Trots ondernemerschap

Van een dergelijke aanpak en ondernemerschap kunnen we als gespecialiseerde onderneming veel leren, maar ook als de BV Nederland. Wees trots op wie je bent en wat je te bieden hebt. Geloof hierin en draag dit uit in je marktbenadering.

(Auteur: Ron Eland)

 

volgende blogpost   Naar News   vorige blogpost

, , , , , , , , , , , ,