Topic: Entrepreneurisme

EXCLUSIEF, BRUIKBAAR & SNEL HEBBEDING

 

Begerenswaardig hebbeding

 

>> Op zaterdag 29 augustus 2015 hebben wij in het kader van ons ‘entrepreneurisme’ een bezoek gebracht aan de Donkervoort fabriek in Lelystad. Wij zijn Johan, Leon (zoon van Johan), Ralph (zoon van Ron) en ik dus. Voor diegene die Donkervoort als automerk niet kennen, hierboven een stukje beeldvorming. Nog vragen??

 

‘Donkervoort, No Compromise’

In het kort; eenvoudig maar absoluut, precisie-materiaal met een enorme (pure) uitstraling. Bakken vermogen (3-400 pk) een vrijwel geen gewicht (750 kg) om voort te stuwen. Resultaat is een ontaard snelle auto die werkelijk de acceleratie van een motorfiets kan benaderen (0-100 binnen 3 seconden en 0-200 rond de 8 seconden). Mocht je last hebben van een trage schildklier, bij deze de oplossing.

Donkervoort fabriek entrepreneurismeEr zit werkelijk niets te veel op en alles is gericht op prestaties, wegligging en rijdersplezier. Het mooie is dat de auto’s ook daadwerkelijke met dat doel gebruikt worden op circuitdagen. Er staan dan ook redelijk wat exemplaren die een wat onhandige parkeeractie hebben ondergaan. Het gaat er echt stevig aan toe. De opgelopen schades wegwerken gaan ze echt niet meer redden met een lakstiftje en een wasbeurt. Bewonderenswaardig ook om te zien dat eventueel herstel zeer vakkundig wordt uitgevoerd door exclusief Donkervoort zelf.

Prachtig om te zien dat deze auto’s gebruikt worden waarvoor ze zijn gebouwd: competitief rijden. Niet alleen aangeschaft als pronkstuk, of ego-verlenger, maar echt als rijmachine voor hen die het waarderen.

 

Bizar gedetailleerd

De gebruikte materialen zijn van topkwaliteit en worden op een zo gunstig mogelijke plaats in het ontwerp (architectuur) geplaatst. Daar waar het minste invloed heeft op bij voorbeeld het onafgeveerde gewicht (dat deel van de auto “onder” de vering). Maar ook de plaats van de brandstoftank, deze plaatst men daar waar hij bijdraagt aan meer tractie (grip) op de wielen. Donkervoort gaat echt bizar gedetailleerd te werk. De geachte dat gewicht-reductie significante voordelen kan brengen en deze filosofie dan ook vergaand doorvoeren in het ontwerp en productie van de auto’s. Het beperken van gewicht brengt vele voordelen, wendbaarheid, snelheid en lager verbruik. Dus uiteindelijk een efficiëntere oplossing neer te zetten voor het uiteindelijke doel: bruikbaar, puur rijplezier.  

 

24 uur van Dubai

24u DubaiEn deze filosofie werkt echt! Tijdens de 24 uur van Dubai bleek het voordeel van gewicht zich terug te betalen in verbruik en dus langer door kunnen rijden op één tank brandstof. Zo kon men competitief zijn tegen auto’s met veel meer vermogen. Minder gewicht in de auto betekent dat je met lichtere remmen uit de voeten kunt, dus een lager onafgeveerd gewicht en dus betere wegligging en wendbaarheid. Maar ook een lagere belasting van de te gebruiken constructie. Dit met wederom alle eerder genoemde voordelen.

Donkervoort loopt sterk voorop waar het exotisch materiaal (carbon en andere composietmaterialen) gebruik betreft. Donkervoort bouwt ook vanuit dat specialisme onderdelen of ontwerpproducten voor o.a. Lamborghini en andere premium merken.

 

Entrepreneurisme

Mooi vooral om te zien dat er mensen zijn als Joop Donkervoort die hun visie op het commodity (in de context van een gebruiksartikel) product auto kunnen ombuigen naar een exclusief, bruikbaar (voor een specifieke doelgroep), snel en begerenswaardig hebbeding.

Waarom zou het voor IT anders zijn?
Eenvoud, een goede visie, architectuur en veel kennis zijn de sleutels om een mooi product te kunnen neerzetten, ook als bank, verzekeringsbedrijf of retailer! 

Wees anders, dan ben je iets waard.

(Auteur: Ron Eland)

 

volgende blogpost   Terug naar nieuwsoverzicht

, , , , , , , , , , , ,